Your browser is outdated. Upgrade your browser for better user experience and security

Enkele jaren geleden werd door een Braziliaans team van otorinolaryngologen een bevragingssleutel ontwikkeld om mogelijke stemstoornissen bij leraars vroegtijdig op te sporen. Inmiddels heeft deze tool zijn weg gevonden naar de klinische praktijk.

Het is reeds langer bekend - en studies hebben dit onomstotelijk aangetoond - dat leraars een risicogroep vormen voor het optreden van stemstoornissen, met een prevalentie van niet minder dan 60%. 

Omslachtige diagnoseprocedures

Diagnose van een stemstoornis gebeurt onder meer via een ‘vocal quality evaluation, gepaard gaand met een medisch onderzoek van het strottenhoofd. Dat zijn omslachtige procedures die nodig zijn binnen de contouren van bijvoorbeeld een wetenschappelijke studie of een klinische setting, maar minder geschikt zijn om vocale disfuncties binnen een gegeven populatie op te sporen. 

Het is binnen deze context dat de SIVD (Screening Index for Voice Disorder) werd ontwikkeld, een eenvoudige tool om periodische screenings uit te voeren, om eventuele stemstoornissen bij leraars zo vroeg mogelijk op te sporen. 

Bevragingssleutel met 12 symptomen

De SIVD is een bevragingssleutel gebaseerd op een lijst van 12 symptomen: heesheid, stemverlies, gebroken stem, diep stemgeluid, slijm, droge hoest, slijmhoest, pijnlijk spreken, pijn tijdens het slikken, slijm of secreet in de keel, droge keel, geforceerd spreken. Door middel van een 4-punts Lickertschaal (nooit, soms, bijna altijd, altijd, ik weet niet) wordt de vocale capaciteit van een persoon nauwkeurig in kaart gebracht. De test laat toe om risicopersonen te identificeren met een sensitiviteit van meer dan 90%.

Onderzoek naar vocale stoornissen

Inmiddels is duidelijk geworden dat de SIVD steeds meer ingebed wordt in onderzoek naar vocale stoornissen bij onderscheiden populaties. Recent nog bleek de bevraging (SIVD) een belangrijk onderdeel van een studie die het verband tussen burn-out en stemstoornissen bij leraars in kaart heeft gebracht. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat psychische uitputting inderdaad geassocieerd is met aanwezigheid van een mogelijke stemstoornis, waarbij droge keel (88%), heesheid (84%) en vermoeidheid tijdens het spreken (82%) als belangrijkste symptomen werden aangegeven door de bevraagden. De auteurs van de studie houden een pleidooi voor preventieve protocollen (zoals de SIVD-bevraging) om eventuele stemstoornissen zo vroeg mogelijk op te sporen en - binnen een ruimere, psychosociale context - een adequate behandeling op te starten, indien nodig.

REFERENTIES

1.  Ana Carolina de Assis Moura Ghirardi et al., Screening index for voice disorder (SIVD): development and validation J Voice 2013 Mar;27(2):195-200. 

2.  Aline Ferreira de Brito Mota et al., Voice Disorder and Burnout Syndrome in Teachers J Voice 2019 Jul;33(4): 581.e7-581.e16. 


Heading 3